GALLERI FAGERSTEDT, Vanadisplan, Stockholm
EXTENDED VIEW - PER KESSELMAR
15 januari - 14 februari 2015

Det är med stor glädje som GALLERI FAGERSTEDT presenterar Per Kesselmars första separatutställning i galleriet, utställningen EXTENDED VIEW. Per Kesselmar måste anses som en av Sveriges bästa målare i den minimalistiska genren. Vi möter ett gränslöst måleri, utsträckt i tid och rum, som lika väl handlar om färg och ljus som om skugga och mörker. Med ytterst enkla och poetiska medel skapar han synintryck och upplevelser av måleriets yttersta gränser.
 
PER KESSELMARS minimalistiska måleri interagerar med och utmanar vårt seende. Det får oss att observera rummet, ytorna, ljuset och skuggorna så som de för tillfället uppenbarar sig. Han laborerar med den vita färgen i flera lager i olika nyanser, han installerar minimala objekt i rummet där ljuset faller som bäst. Ytterst nyanserat och välbalanserat har han bemålat ytor av bly eller järn. Han låter återsken, reflektioner och skuggbildningar förlänga verken på väggen och i rummet. Hans verk är finstämda och poetiska, de talar tyst som en viskning men har en tendens att växa och expandera med ljuset och med tiden.Här behöver vi ge seendet den tid som det behöver, se ytorna som talar till varandra, färgerna som framträder på näthinnan, rörelserna… allt framträder så småningom för den som observerar noga.
 
Per Kesselmar är född 1960 i Stockholm där han bor och verkar. Han är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan (examen 1990) och vid Valands Konsthögskola (examen 1986). Han har varit verksam med många separatutställningar i Sverige sedan 1993, har fått flera stipendier, bl a från Konstakademin, och är representerad vid svenska museer, bl a Moderna museet i Stockholm.

PER KESSELMAR - Extended View - 2015

Allmänt Kommentera

 


GALLERI FAGERSTEDT, Vanadisplan, Stockholm
EXTENDED VIEW - PER KESSELMAR
15 januari - 14 februari 2015

Det är med stor glädje som GALLERI FAGERSTEDT presenterar Per Kesselmars första separatutställning i galleriet, utställningen EXTENDED VIEW. Per Kesselmar måste anses som en av Sveriges bästa målare i den minimalistiska genren. Vi möter ett gränslöst måleri, utsträckt i tid och rum, som lika väl handlar om färg och ljus som om skugga och mörker. Med ytterst enkla och poetiska medel skapar han synintryck och upplevelser av måleriets yttersta gränser.
 
PER KESSELMARS minimalistiska måleri interagerar med och utmanar vårt seende. Det får oss att observera rummet, ytorna, ljuset och skuggorna så som de för tillfället uppenbarar sig. Han laborerar med den vita färgen i flera lager i olika nyanser, han installerar minimala objekt i rummet där ljuset faller som bäst. Ytterst nyanserat och välbalanserat har han bemålat ytor av bly eller järn. Han låter återsken, reflektioner och skuggbildningar förlänga verken på väggen och i rummet. Hans verk är finstämda och poetiska, de talar tyst som en viskning men har en tendens att växa och expandera med ljuset och med tiden.Här behöver vi ge seendet den tid som det behöver, se ytorna som talar till varandra, färgerna som framträder på näthinnan, rörelserna… allt framträder så småningom för den som observerar noga.
 
Per Kesselmar är född 1960 i Stockholm där han bor och verkar. Han är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan (examen 1990) och vid Valands Konsthögskola (examen 1986). Han har varit verksam med många separatutställningar i Sverige sedan 1993, har fått flera stipendier, bl a från Konstakademin, och är representerad vid svenska museer, bl a Moderna museet i Stockholm.

Per Hüttner - THE SILENCE


THE SILENCE är Per Hüttners första separatutställning i Galleri Fagerstedt. Utställningen förenar två projekt som Hüttner arbetat med under en period och som på olika sätt berör en grundläggande frågeställning om likheten och skillnaden mellan ”du” och ”jag”, mellan det genuint mänskliga som förenar alla människor och det som skiljer oss åt på individnivå.
 
Per Hüttner bedriver en omfattande verksamhet i ett utvidgat konstnärligt fält. Han bor i Stockholm och i Paris och har levt ett närmast nomadiskt liv under större delen av sitt vuxna liv. Sedan examen från Konsthögskolorna i Stockholm och i Berlin har han varit en av pionjärerna i att använda video och datorer och andra nya media i sina verk, han var en av de första konstnärerna som använde datorer som skulpturala element.  Hans konstnärliga arbete är även innehållsligt utforskande och ständigt i framkant, han arbetar helst tillsammans med forskare från olika discipliner och gärna i globala konflikthärdar. Han fick internationell uppmärksamhet redan i början av 1990-talet med sitt fotografiska projekt ”Jogging in Exotic Cities”, där konstnären ses jogga i vita kläder i städer som fortfarande ansågs som exotiska i västerländskt perspektiv och som föreföll kaotiska: Chennai, Mexico City, Amman och Lusaka.
 
Filmen THE SILENCE är producerad i Beirut i Libanon år 2014. Det är en narrativ film som närmar sig spelfilmsformatet och den är tydligt inspirerad av både BergmansPersona och Buñuels El ángel exterminador. Per Hüttners verk visar två kvinnor som är instängda i ett bibliotek, de lagar böcker som nötts sönder, och plötsligt ändras stämningen när omvärlden oväntat tystnar och kvinnorna får en ny och mycket svårare situation att lösa.
 
Fotografierna i utställningen bygger på ett objekt som Per Hüttner skapade för en performance på Pinacoteca i Sao Paolo 2014. Objektet är ett Möbius-band, en vit textil som har vridits ett halvt varv med ändarna ihopsatta så att det längs sin nya bana har både en sida och en kantlinje. I den nyproducerade fotoserien ser vi kvinnors händer som vänder och vrider banden på ett sätt som att de tycks ha något att berätta men budskapet är undanglidande.
 
Per Hüttner (f. 1967 i Oskarshamn) bor och arbetar i Paris och Stockholm. Han är utbildad på Konsthögskolan, Stockholm och på Hochschule der Künste i Berlin; bland viktigare separatutställningar kan nämnas Göteborgs konstmuseum; Zendai MOMA i Shanghai och på Chisenhale Gallery in London. Per Hüttner har även deltagit ett stort antal grupputställningar bland annat på Hayward Gallery i London; Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM); Palais de Tokyo i Paris och MACBA i Barcelona. Hüttner har även gjort performances på Tate Britain, Tate Modern, Pinacoteca och Venedig Biennialen och är representerad på konstmuseer i Sverige, Polen, Brasilien och Kina.Han är grundare och konstnärlig ledare för det internationella forskningsnätverket Vision Forum. Hüttner var en av grundarna av de konstnärsdrivna gallerierna Konstakuten i Stockholm (1996-2001) och The Hood Gallery i Los Angeles (2001-2003). Han sitter i styrelsen för Konsthögskolan i Besançon i Frankrike.
 
www.gallerifagerstedt.se
 
 
THE SILENCE - Per Hüttner
GALLERI FAGERSTEDT, VANADISPLAN, STOCKHOLM
19 februari – 28 mars 2015
 
Vernissage torsdagen den 19 februari kl 16 – 20
 
Performance och förhandsvisning onsdagen den 18 februari kl 18(Förhandsanmälan till galleriet)

Per Hüttner - THE SILENCE

Allmänt Kommentera

Per Hüttner - THE SILENCE


THE SILENCE är Per Hüttners första separatutställning i Galleri Fagerstedt. Utställningen förenar två projekt som Hüttner arbetat med under en period och som på olika sätt berör en grundläggande frågeställning om likheten och skillnaden mellan ”du” och ”jag”, mellan det genuint mänskliga som förenar alla människor och det som skiljer oss åt på individnivå.
 
Per Hüttner bedriver en omfattande verksamhet i ett utvidgat konstnärligt fält. Han bor i Stockholm och i Paris och har levt ett närmast nomadiskt liv under större delen av sitt vuxna liv. Sedan examen från Konsthögskolorna i Stockholm och i Berlin har han varit en av pionjärerna i att använda video och datorer och andra nya media i sina verk, han var en av de första konstnärerna som använde datorer som skulpturala element.  Hans konstnärliga arbete är även innehållsligt utforskande och ständigt i framkant, han arbetar helst tillsammans med forskare från olika discipliner och gärna i globala konflikthärdar. Han fick internationell uppmärksamhet redan i början av 1990-talet med sitt fotografiska projekt ”Jogging in Exotic Cities”, där konstnären ses jogga i vita kläder i städer som fortfarande ansågs som exotiska i västerländskt perspektiv och som föreföll kaotiska: Chennai, Mexico City, Amman och Lusaka.
 
Filmen THE SILENCE är producerad i Beirut i Libanon år 2014. Det är en narrativ film som närmar sig spelfilmsformatet och den är tydligt inspirerad av både BergmansPersona och Buñuels El ángel exterminador. Per Hüttners verk visar två kvinnor som är instängda i ett bibliotek, de lagar böcker som nötts sönder, och plötsligt ändras stämningen när omvärlden oväntat tystnar och kvinnorna får en ny och mycket svårare situation att lösa.
 
Fotografierna i utställningen bygger på ett objekt som Per Hüttner skapade för en performance på Pinacoteca i Sao Paolo 2014. Objektet är ett Möbius-band, en vit textil som har vridits ett halvt varv med ändarna ihopsatta så att det längs sin nya bana har både en sida och en kantlinje. I den nyproducerade fotoserien ser vi kvinnors händer som vänder och vrider banden på ett sätt som att de tycks ha något att berätta men budskapet är undanglidande.
 
Per Hüttner (f. 1967 i Oskarshamn) bor och arbetar i Paris och Stockholm. Han är utbildad på Konsthögskolan, Stockholm och på Hochschule der Künste i Berlin; bland viktigare separatutställningar kan nämnas Göteborgs konstmuseum; Zendai MOMA i Shanghai och på Chisenhale Gallery in London. Per Hüttner har även deltagit ett stort antal grupputställningar bland annat på Hayward Gallery i London; Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM); Palais de Tokyo i Paris och MACBA i Barcelona. Hüttner har även gjort performances på Tate Britain, Tate Modern, Pinacoteca och Venedig Biennialen och är representerad på konstmuseer i Sverige, Polen, Brasilien och Kina.Han är grundare och konstnärlig ledare för det internationella forskningsnätverket Vision Forum. Hüttner var en av grundarna av de konstnärsdrivna gallerierna Konstakuten i Stockholm (1996-2001) och The Hood Gallery i Los Angeles (2001-2003). Han sitter i styrelsen för Konsthögskolan i Besançon i Frankrike.
 
www.gallerifagerstedt.se
 
 
THE SILENCE - Per Hüttner
GALLERI FAGERSTEDT, VANADISPLAN, STOCKHOLM
19 februari – 28 mars 2015
 
Vernissage torsdagen den 19 februari kl 16 – 20
 
Performance och förhandsvisning onsdagen den 18 februari kl 18(Förhandsanmälan till galleriet)

 


9 april – 9 maj 2015
 
Galleri Fagerstedt presenterar Lisa Strömbecks första soloutställning i galleriet. UtställningenLight Tricks markerar ett nytt signum i hennes konstnärliga produktion.  Vi som har följt henne över tid, från 90-talet då hon utbildade sig vid Hochschule für Bildende Künste (Hamburg) och vid Det Kongelige Danske Kunstakademi (Köpenhamn) har följt en video- och fotobaserad konstnär med en särskild skärpa och udd. Hennes arbeten med en politisk agenda har fokuserat på maktrelationer och hierarkier, i stort och smått, såväl i stora samhällsprocesser som i privata skrymslen och vrår. Genusfrågor och jämställdhet mellan kön liksom makt och hirerakier mellan människor och husdjur har genererat åtskilliga intressanta och tankeväckande konstverk och installationer. På Moderna museet i Stockholm kunde man besöka Lisa Strömbecks Vilrum och där få ligga och vila omgärdad av sovande husdjur och samma museum köpte hennes videoverkLady in Red som visar en frenetiskt städande kvinna som putsar sina lägenhetsfönster klädd i nattlinne till Chris de Burghs romantiska kärlekssång Lady in Red. Verket har visats åtskilliga gånger runt om i världen och det leder tankarna till frustration och till ojämlikhet i en hemmiljö.
 
Det är många saker i ett vardagsliv som kan vara irriterande och störande, som skaver, skapar tristess och som inte ger den stimulans som man vill ha i sitt liv. Lisa Strömbeck arbetar med, utforskar och förändra de här mellanrummen, med det som stör och irriterar. T ex trafikbrus, fula lysrör i ett tak, fläcken som man stirrar på när man ligger i sin säng, eller bristen på sol och D-vitaminer under vinterhalvåret.
 
Utställningen Light Tricks har kommit till i form av en studie av solstrålar och reflektioner under vintern. Flera verk är fotograferade på plats i galleriet, konstnären tillbringade flera dagar i väntan på det magiska ögonblick då, under loppet av en halv minut, en enda liten strimma ljus letade sig över takåsarna och strålades in i lokalen med hjälp av speglar och prismor. Endast konstnären var där och upplevde ett fantastiskt ljus- och färgspel under en mycket kort stund. De här små strimmorna av hopp finns nu i hennes fotografier. Lisa Strömbecks förmåga att omvandla en gråmulen och dyster vardag till ett oerhört sinnligt och intressant skådespel finns här för den som vill se undren och mysterierna, detta är Lisa Strömbecks konstnärliga arbetsmetod.
 
Lisa Strömbeck är just nu även aktuell i en av statens konstråds projekteringar. En grupp konstnärer samarbetar med Scilife-forskare kring Hagastaden, forskarna finns på KTH, KI och SU och Lisa Strömbeck är särskilt intresserad av nanoteknik för att gjuta in ljuspartiklar i olika material samt av forskningen kring bioluminiscence, d v s om självlysande djur. Kanske kommer vi framöver att få se banbrytande konstverk som förändrar ljus och mörker, natt och dag, vinter och sommar, i våra bostadsområden och offentliga miljöer.
 
Lisa Strömbeck är född 1966 i Andrarum. Hon bor och verkar både i Danmark och Sverige, sedan år 2010 är hon även lärare i fotografi vid Kunsthøjskolen Holbæk, Danmark.
www.gallerifagerstedt.se
 

Elisabeth Fagerstedt

Lisa Strömbeck - LIGHT TRICKS

Allmänt Kommentera

 


9 april – 9 maj 2015
 
Galleri Fagerstedt presenterar Lisa Strömbecks första soloutställning i galleriet. UtställningenLight Tricks markerar ett nytt signum i hennes konstnärliga produktion.  Vi som har följt henne över tid, från 90-talet då hon utbildade sig vid Hochschule für Bildende Künste (Hamburg) och vid Det Kongelige Danske Kunstakademi (Köpenhamn) har följt en video- och fotobaserad konstnär med en särskild skärpa och udd. Hennes arbeten med en politisk agenda har fokuserat på maktrelationer och hierarkier, i stort och smått, såväl i stora samhällsprocesser som i privata skrymslen och vrår. Genusfrågor och jämställdhet mellan kön liksom makt och hirerakier mellan människor och husdjur har genererat åtskilliga intressanta och tankeväckande konstverk och installationer. På Moderna museet i Stockholm kunde man besöka Lisa Strömbecks Vilrum och där få ligga och vila omgärdad av sovande husdjur och samma museum köpte hennes videoverkLady in Red som visar en frenetiskt städande kvinna som putsar sina lägenhetsfönster klädd i nattlinne till Chris de Burghs romantiska kärlekssång Lady in Red. Verket har visats åtskilliga gånger runt om i världen och det leder tankarna till frustration och till ojämlikhet i en hemmiljö.
 
Det är många saker i ett vardagsliv som kan vara irriterande och störande, som skaver, skapar tristess och som inte ger den stimulans som man vill ha i sitt liv. Lisa Strömbeck arbetar med, utforskar och förändra de här mellanrummen, med det som stör och irriterar. T ex trafikbrus, fula lysrör i ett tak, fläcken som man stirrar på när man ligger i sin säng, eller bristen på sol och D-vitaminer under vinterhalvåret.
 
Utställningen Light Tricks har kommit till i form av en studie av solstrålar och reflektioner under vintern. Flera verk är fotograferade på plats i galleriet, konstnären tillbringade flera dagar i väntan på det magiska ögonblick då, under loppet av en halv minut, en enda liten strimma ljus letade sig över takåsarna och strålades in i lokalen med hjälp av speglar och prismor. Endast konstnären var där och upplevde ett fantastiskt ljus- och färgspel under en mycket kort stund. De här små strimmorna av hopp finns nu i hennes fotografier. Lisa Strömbecks förmåga att omvandla en gråmulen och dyster vardag till ett oerhört sinnligt och intressant skådespel finns här för den som vill se undren och mysterierna, detta är Lisa Strömbecks konstnärliga arbetsmetod.
 
Lisa Strömbeck är just nu även aktuell i en av statens konstråds projekteringar. En grupp konstnärer samarbetar med Scilife-forskare kring Hagastaden, forskarna finns på KTH, KI och SU och Lisa Strömbeck är särskilt intresserad av nanoteknik för att gjuta in ljuspartiklar i olika material samt av forskningen kring bioluminiscence, d v s om självlysande djur. Kanske kommer vi framöver att få se banbrytande konstverk som förändrar ljus och mörker, natt och dag, vinter och sommar, i våra bostadsområden och offentliga miljöer.
 
Lisa Strömbeck är född 1966 i Andrarum. Hon bor och verkar både i Danmark och Sverige, sedan år 2010 är hon även lärare i fotografi vid Kunsthøjskolen Holbæk, Danmark.
www.gallerifagerstedt.se
 

Elisabeth Fagerstedt