STIPENDIATER 2011 Julia Bondesson Sara Mirzajanzadeh Sofie Karp Pauliina Piätilä

Kommentera

 


Uppsala konstmuseum

Anna-Lisa Thomson-stipendiater 2011

I samarbete med Stiftelsen Anna-Lisa Thomson till Minne

Julia Bondesson

Sara Mirzajanzadeh

Sofie Karp

Pauliina Piätilä 

 

Den uppsalabaserade konstnären Anna-Lisa Thomsons (1905-1952) uttryckliga önskan var att hennes kvarlåtenskap skulle bilda en fond för uppmuntran och stöd till kvinnliga konstnärer i deras utbildning. Stipendiet har utdelats sedan hennes bortgång och det utgörs dels av en summa pengar och dels en grupputställning på Uppsala konstmuseum. Anna-Lisa Thomson fick själv ett stipendium under en period när det var helt avgörande för hennes fortsatta yrkesval. Hon var bl a verksam som formgivare vid Upsala-Ekeby under närmare 20 år
I år har stiftelsen utsett fyra stipendiater från avgångsklasser vid landets konsthögskolor:
Julia Bondesson, examen vid Kungliga Konsthögskolan 2011                               född 1983 i Kinnared
Hennes träskulpturer må vara huvudlösa men med fötterna står de stadigt planterade i traditionens mylla. Hon förenar leklynne med allvar i en strävan att avvinna mediet nya originella och oväntade uttryck.
Under året har Julia Bondesson även tilldelats stipendium från Helge Ax:son Johnsons stiftelse och stipendium för avgångsstudenter vid Kungliga Konsthögskolan
 
I utställningen visas
Eviga gester (2011)
Skulpturinstallation
Poppelträ och polyesterrep
 
Utan titel (The Guidelines)
Video, 2,34 min (2009)
Medverkande: Natsumi Hirahara, Taro Shiono och Suano Watanabe
 
Julia Bondesson arbetar med skulpturer, figurativ rörelse, performance, koreografiska scener och video. Den mänskliga kroppens rörelse, den livlösa träskulpturens pose och psykologin däremellan utgör fokus i hennes arbete.
 
”Eviga gester som binder samman och gör oss olika, men ändå knyter ihop. Vi är så lika. Känslor som är så lika. Vi slutar aldrig att förändra oss. Kroppen är skalet som håller oss kvar på jorden.
 
Om du gillar poesin och vill stanna i den; sluta att läsa här.
 
Träkropparna i installationen Eviga gester är verktyg för att iscensätta mänskliga relationer och erfarenheter. De är studieobjekt med oändliga möjligheter till föränderliga positioner. De positioner som kropparna tar i relation till varandra förändrar innebörden i deras dialog.
 
Kropparnas huvudlöshet är en förenkling, precis som råheten i materialet och grovheten i skulpterandet – en förenkling som handlar om inre identifiering. En besökare utbrast: ´Det är jag som är huvudet´”
(Julia Bondesson. www.bonju.org)
 
Sara Mirzajanzadehexamen vid Kungliga Konsthögskolan 2011 
född 1983 i Teheran, Iran. Uppvuxen i Örebro.
 
För en nyansrik, skarp och på samma gång spektakulärgestaltning som visar på vardagens motsägelsefullhet.
 
I utställningen visas
Utan titel (2011)
Skulptur i blandmaterial (ståltråd, fiskelina, julgranskulor, pärlor)
 
Sara Mirzajanzadeh arbetar med skiftande tekniker och material beroende av situation, t ex fotografi, film, skulptur och objekt. Hon har visat verk som samtidigt attraherar och väcker motvilja och hon söker intryck i omgivningen av föremål med stark visuell attraktionskraft. Skulpturen anspelar såväl på en slags borgerlighetens överdådiga kristallkrona och dels på en tiara i kolossalformat. Den väcker tankar om kitsch, överdrift och överdåd.
 
Under året har Sara Mirzajanzadeh bl a deltagit i Liljevalchs vårsalong. Hon visade skulpturen ”Chador”, en textil skulptur som hon dekorerat med 100 000-tals små paljetter i olika färger. I ett närmast överdrivet gnistrande och glimmande uttryck gav hon det kvinnliga  klädesplagget Chador, ett svart halvcirkelformat plagg som muslimska kvinnor förväntas bära på allmän plats, en ny dimension.
 
Sofie Karp, examen vid Konsthögskolan Valand 2011
Född 1981 i Växjö
 
För att hon i omsorgsfullt utmejslade teckningar, behärskar det
storslagna såväl som det finstilta, det dramatiska såväl som det stilla
reflekterandet.
 
Under året har Sofie Karp även tilldelats stipendium ur Eric Ericssons fond och Carl Larssonstipendiet
 
I utställningen visas
Force of Entry (2011)
Tuschteckning på papper (triptyk)
450x250 meter
 
”Stunden när det händer, inte före, inte efter, utan exakt i händelsen, Där ligger mitt fokus. Jag bearbetar ner streck för streck noggrant och metodiskt bit för bit. Handlingen kan liknas vid någon typ av inristning.”
(Sofie Karp)
 
Sofie Karps tecknande bär på uttryck som katastrof, våld och kaos, allesamman frusna i ögonblicket där det inte längre finns någon återvändo men inte heller någon säker utgång.
De beskriver et tillstånd när det som inte får hända händer och den frihet som skapas i mellanrummet när inget längre kommer bli som det en gång varit. Den ultimata katastrofen och misslyckandet både på ett mycket personligt plan och på ett världsomfattande.
 
Det intensiva och tidskrävande arbetet att göra de små, små märkena med hjälp av en svart filtpenna är en viktig handling såväl för konstnären som för innehållet i verket. Arbetsmetoden har länkar till klass, kön och ett sätt att tydliggöra tid som en komponent.
 
 
Pauliina Pietilä, examen vid Konsthögskolan i Malmö 2011
född 1982 i Ilmajoki, Finland
 
För hennes storartade måleri där vardagliga stadsmiljöscener genom färgval och teknik får ett drömliknande, magiskt uttryck som fascinerar och engagerar betraktaren.
 
I utställningen visas
Triangeln (2011)
Olja på duk
160x210 cm
 
Lottenstrasse (2011)
Olja på duk
115x155 cm
 
Pauliina Pietilä arbetar med ett färgstarkt måleri med motiv från urbana miljöer och anonyma icke-platser. De förmedlar en spännvidd mellan något förföriskt, som t ex den inbjudande färgen, och samtidigt hotfullt, som den anonyma miljön.
 
”I mina senaste målningar har jag studerat min egen relation till urbana miljöer och anonyma icke-platser.
Jag arbetar med fotografi som en slags skiss eller anteckning inför mitt slutliga verk. Mina målningar har sitt ursprung i långa promenader i de städer och platser jag har besökt eller bott i. Jag fotograferar på kvällstid när kontrasterna mellan ljus och skugga är som starkast. Jag fångar den exakta stunden som jag befinner mig i när jag är på plats med min kamera och sedan utvidgar jag denna korta stund till månaders måleriarbete i min studio.
Måleri som medium har en helt egen logik i sig vad gäller tid, rum och rörelse. Färgerna tar sig an rollen av en berättare som varje gång berättar nya historier. Betraktaren kan inte vila, ögonen får ingen ro. Blicken vandrar runt målningens olika detaljer, försöker fokusera och förstå, men blir ständig dragen till en ny plats i kompositionen. 
 För mig representerar måleriet en skev kopia av livet. Måleriet är ett dokument av ett visst ögonblick som pendlar någonstans mellan den stund då ett fotografi togs och mitt måleriarbete i studion. De mörka och folktomma stadsmiljöerna som jag arbetar med präglas av en hotfull och otäck stämning, samtidigt förför den starka färgharmonin betraktaren som tvingas vara närvarande i det "här och nu" som målningen skapar.  
Målningarna har en drömlik funktion att förklara det vardagliga kaoset. Jag söker efter magiska stunder och scenerier med en oförklarlig fängslande kraft som kan finnas både i de mest vardagliga och i de mest extraordinära platserna.”
(Pauliina Piätilä)
 
 
 
2010 delades stipendiet ut till Elisabeth Frieberg, Johanna Friedman, Kristin Lidström och Maria Nordin. 2009 delades stipendiet ut till Ditte Ejlerskov, Corinne Ericson, Moa Lönn och Mariel Rosendahl. 2008 utsågs Meira Ahmemulic, Hedvig af Ekenstam, EvaMarie Lindahl och Imri Sandström till stipendiater.  Bland tidigare stipendiater kan nämnas Lena Johansson (2007), Ylva Landoff Lindberg (2007), Lisa D Manner (2007), Christina Schippa (2007), Gittan Jönsson (1981), Kajsa Mattas (1985), Gunilla Bandolin (1986). Vidare kan nämnas Marie Capaldi, Cecilia Larsson, Karin Granqvist, Ingela Johansson, Malin Lobell, Amalia Årfelt, Filippa Arrias, Linn Fernström, Kristina Jansson, Helena Blomqvist och Gunnel Wåhlstrand.

ELISABETH FAGERSTEDT

Museichef/curator